Miljöinspektören i arbete – en skräpig parkeringsplats
En aktiv kommuninvånare har lämnat in en anmälan via Helsingfors stads responssystem om en nedskräpad parkeringsplats: området är fullt av skrotbilar och annat avfall. Följ Helsingfors stads miljöinspektörs arbete med att lösa problemet.
Anmälan om den skräpiga parkeringsplatsen hamnar på mitt bord en vårmåndag. Jag märker genast att det är fråga om en plats jag känner till sedan tidigare. Jag har gett uppmaningar om att städa upp där redan under tidigare år. Det är fråga om en parkeringsplats som hyrs av företag i närområdet för gemensamt bruk, och som de också förutsätts sköta tillsammans. När ingen har huvudansvaret vet jag av erfarenhet hur det brukar gå – ingen sköter städningen.
En av hyresgästerna har tidigare ordnat städning på egen bekostnad efter uppmaning från miljöinspektören. Nu går den här hyresgästen dock inte längre med på att ensam ta ansvaret för städningen, vilket är helt begripligt. I den här situationen ser jag det som min uppgift att hitta en permanent lösning. Jag skickar ett hörandebrev till alla områdets hyresgäster. På detta sätt kan jag höra dem angående eventuella bestämmelser om städning av området. Samtidigt berättar jag att försummelser kan leda till vite. En risk för att förlora pengar fungerar ofta bättre för att få fart på folk än bara risken för förorening av miljön.
Efter att jag skickat brevet visar det sig att uppgifterna om hyresgästerna inte är helt uppdaterade, så jag har delvis inte nått rätt personer. Enligt svaren jag får från hyresgästerna har en del av dem inte haft någon uppfattning om vilka skyldigheter som ingår i hyresavtalet. Detta leder till telefonsamtal och livlig e-postkorrespondens. Till slut tar den tidigare ”ansvarstagaren” återigen tag i saken och ordnar så att skrotbilarna och det övriga skräpet förs bort. En del av de andra hyresgästerna aktiverar sig också och hjälper till med att städa upp området. Ett förordnande med hot om vite behövs alltså inte, vilket säkert är den bästa lösningen för alla.
En av de mest utmanande sakerna med mitt arbete är att medla mellan olika aktörer. Även i detta fall kontaktade jag hyresgästerna i flera omgångar under flera månaders tid för att få till en överenskommelse om hur området ska skötas framöver så att myndigheterna inte behöver ingripa igen.
Det återstår att se om hyresgästerna nu tar städningen av området på allvar. Det skulle vara viktigt att göra det, eftersom nedskräpning inte bara är negativt för trivseln utan också skadar naturen och miljön om skräp sprids i omgivningen och till vattendragen.
Mitt arbete är ändå utfört för denna gång, och förhoppningsvis leder det till att det finns ett skräpigt område mindre i vår stad – ibland är det bara en liten insats som behövs!
Skribenten är miljöinspektör vid Helsingfors stad.